ZAŠTO RADNA GRUPA NIJE DOBRA OPCIJA ZA
POSTUPAK PROMENE USTAVA
(stavovi u ovom blogu pripadaju isključivo autoru i ne odražavaju nužno stavove Evropskog pokreta u Srbiji, niti institucije u kojoj je autor zaposlen ili obavlja svoju profesionalnu delatnost)
Od
trenutka usvajanja 2006. godine otvoreno je pitanje promene postojećeg Ustava
Republike Srbije. Međutim, u poslednjih nekoliko meseci sve su intenzivnije
najave da će najviši pravni akt biti promenjen u, usudiću se da procenim, veoma
bliskoj budućnosti. Srpska napredna stranka je još u vreme dok je predsednik
stranke bio Tomislav Nikolić predala preko 300000 potpisa građana u cilju
promene dela Ustava kojim se propisuje broj narodnih poslanika. Nova
demokratska stranka, Liga socijaldemokrata Vojvodine, Demokratska stranka i
Liberalno-demokratska partija su takođe više puta javno istupali u pravcu
promene Ustava.
Ipak, ideja koja je najnovija, potekla je
od Saveza vojvođanskih Mađara koji podržava Vladu Srbije, a tiče se formiranja
radne grupe koja bi procenila koji delovi Ustava treba da se promene. Imajući u
vidu da Srbija sa ovakvim Ustavom zbog brojnih nedostataka na koje je ukazala i
Evropska komisija, ne može da postane članica Evropske unije, sve ove ideje su
više nego dobrodošle. O tome sam dosta pisao u okviru Istraživačkog foruma
Evropskog pokreta u Srbiji, te se time neću baviti ovom prilikom. Ipak,
formiranje radne grupe nije dobra opcija
iz više razloga koje ću pokušati da obrazložim.
1. Institucionalni razlog
Sva pitanja koja se odnose na ustavnu reviziju u
isključivoj su nadležnosti Narodne skupštine Republike Srbije, kojoj je Ustavom
i zakonom povereno da proglašava, donosi i menja najviši pravni akt. Upravo
2006. godine, ova najvažnija institucija bila je potpuno zanemarena i, rekao
bih degradirana, time što su narodni poslanici predlog Ustava dobili manje-više
na dan kada se o njemu glasalo, bez javne rasprave i bez ikakvog doprinosa
parlamentarnog Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo, u čijoj je to nadležnosti.
Pristajanje na formiranje nekakve ad hoc radne grupe, otvara brojne nedoumice. Na primer, ko bi činio
radnu grupu i po kom kriterijumu bi ona bila sastavljena? Odakle potiče legitimitet takve radne grupe da se bavi
pitanjem koje je u nadležnosti parlamenta i parlamentarnog odbora za ustavna
pitanja? Da li ikakva radna grupa može na validan, kompetentan i ustavom i
zakonom propisan način da predloži promenu Ustava?
Moje uverenje je da se veliki institucionalni defekt
koji je ugrađen u Ustav Srbije 2006. godine, ne može prevazići na ovaj način,
već isključivo kroz delovanje Narodne
skupštine i najviših direktno izabranih predstavnika građanki i građana Srbije.
Postojeći Ustav, koji je usaglašavan i nastao telefonski, konsultacijama triju
najvećih stranaka u to vreme, upravo i jeste primer kako ne treba donositi Ustav, tj. kako je Ustav donet uz kršenje
procedure, zbog čega je pod velikom senkom nelegitimiteta od početka. Konačno,
Ustav se samo može menjati na Ustavom propisan način, kako to nalaže čl. 203
ovog akta.
2. Legitimitet
Iako se često navode drugi razlozi za promenu Ustava –
od promene izbora sudija (što je jedan od glavnih problema u pregovaračkim
poglavljima 23 i 24 sa Evropskom unijom), do unošenja integrativne klauzule i
promene prirode političkog sistema – zaboravlja se da je fundamentalni problem
ovog Ustava što je nelegitiman.
Nelegitimnost proističe, ne samo iz zaobilaženja demokratske procedure 2006.
godine, već i iz krajnje sumnjivih rezultata referenduma, o čemu je bilo više
stručnih i akademskih polemika u javnosti. Direktan upliv verskih zajednica o
pitanje države par excellence, kao i
preko stotinu prigovora Vrhovnom sudu Srbije na regularnost referendumskog
postupka, dodatno podupiru određene sumnje.
Upravo zato, nema drugog načina da se najvišem pravnom
aktu vrati dostojanstvo i respekt od strane svih građana, osim da bude
promenjen (deo ili čitav) na legitiman
način, uz poštovanje svih proceduralnih pravila, veoma inkluzivnu javnu
raspravu i učešće svih zainteresovanih strana u debati o najboljim mogućim
rešenjima. Promena Ustava ne sme da bude usiljena kojekakvim nedostatkom
vremena ili hitnošću. Naprotiv, već danas je trenutak da o tome počne javna
rasprava, za koju bi najbolje bilo da je inicira resorni parlamentarni odbor.
3. Saglasnost
Novi Ustav ili amandmani na postojeći, ne mogu da budu
proglašeni bez referenduma. Tačnije, tako nešto je moguće samo ukoliko se vrše
kozmetičke promene Ustava, što evidentno neće biti slučaj, jer sama promena
načina izbora sudija ili položaja narodnih poslanika i teritorijalna
organizacija države, jesu ex
constitutione, razlozi za raspisivanje referenduma o potvrđivanju promena
Ustava.
Drugim rečima, potrebna nam je široka saglasnost o
najvažnijim pitanjima, pre svega između vlasti i opozicije, koje će morati da
sarađuju intenzivno tim povodom. Saglasnost, kao fundament demokratije, ne
znači pravljenje neprincipijelnih i štetnih kompromisa. Naprotiv, upravo to je
ono što nam ne treba, jer bi predstavljalo samo kopiju zbivanja od pre osam
godina.
Zato je veoma važno da se čuje glas svih stranaka, čak
i vanparlamentarnih, od kojih će neke biti protiv promene Ustava. Samo ovako
sprovedena procedura, po mom uverenju, može da obezbedi da novi ustav (mislim
da je to daleko bolje rešenje od promene delova postojećeg) bude trajan,
stabilan temelj konsolidovane demokratije u Srbiji.
Svi
predlozi su dobrodošli, pa tako i ovaj o radnoj grupi koja bi utvrdila šta u
Ustavu treba da se menja. Ipak, jedini način da se to izvede korektno, jeste da
se sve uradi potpuno drugačije nego pre osam godina, kada su narodni poslanici,
ali pre svega građani, bili samo puki posmatrači u konstituisanju prvog Ustava
nezavisne Srbije posle jednog veka. Toliko dugujemo svojoj ustavnoj tradiciji i
onima kojima će Ustav biti temelj života i delovanja u godinama koje dolaze.
Autor je zamenik predsednika Istraživačkog foruma
Evropskog pokreta u Srbiji.
Нема коментара:
Постави коментар