Vladimir Džamić, član Istraživačkog foruma Evropskog pokreta u Srbiji |
Najava
o raspisivanju vanrednih parlamentarnih izbora zajedno sa redovnim lokalnim i
pokrajinskim izborima, otvorila je pitanje da li bi sadašnji predsednik
Republike mogao da sledi (besmislen) postupak svog prethodnika i ostavkom
omogući raspivanje vanrednih predsedničkih izbora. Mediji uveliko spekulišu o
zajedničkom kandidatu opozicije za predsedničke izbore i strategiji preuzimanja
vlasti. U sinoć datom intervju jednoj nacionalnoj televiziji, predsednik
Nikolić je najavio da ne namerava da podnese ostavku, te da će na funkciji
ostati do redovnog isteka mandata polovinom 2017. godine i time odagnao sve
dileme oko datuma predsedničkih izbora.
Kada
je 2006. godine donet Ustav Republike Srbije u njemu je, iz potpuno
neobjašnjivih razloga sa aspekta struke, ostavljena ustavna norma da se
predsednik Republike bira na direktnim izborima (čl. 114). Po odredbama Ustava,
predsednik ima izuzetno skromna ovlašćenja. Čak su neka od značajnijih
ovlašćenja koja je predsednik imao po Ustavu iz 1990. godine dodatno umanjena. Ključno
pitanje je: zašto se na direktnim izborima, koji građane i državu koštaju
ogromne svote novca izdvojenog za sam izborni postupak, kampanju i slično, bira
predsednik koji ima protokolarna
ovlašćenja? Istina, postoje primeri gde se u parlamentarnim političkim
sistemima bira šef države na direktnim izborima, ali u tim slučajevima on ima
mnogo značajnija ovlašćenja nego predsednik u Srbiji.
Ovo
nije jedina anomalija institucionalizovana Ustavom iz 2006. godine u vezi sa
institucijom predsednika Republike. Iako građani biraju predsednika i logično
je da predsednik za svoj rad odgovara upravo njima, Ustavom je propisano da
predsednika opoziva kvalifikovana većina narodnih
poslanika (dakle Narodna skupština, koja uopšte nije učestvovala u njegovom
izboru), nakon mišljenja Ustavnog suda Srbije o tome da li je predsednik povredio
Ustav. Prvo, ako neki predsednik nekada, odlukom Ustavnog suda, zaista povredi
Ustav, on treba da bude smenjen automatski, po sili Ustava, bez bilo kakvog
arbitriranja parlamenta. I drugo, ako parlament nije birao predsednika, zašto
bi onda predsednik bio odgovoran parlamentu? Čini se da je ovakvo rešenje bio
jedan loš kompromis, verovatno jedino moguć te 2006. godine.
Konačno,
bilo je više ideja o tome da se ustavnom revizijom promeni način izbora
predsednika Republike i omogući izbor u Narodnoj skupštini. Ovo rešenje je, u
postojećem političkom sistemu koji je čisto parlamentarni sa dominantnom ulogom
predsednika Vlade, najbolje, najlogičnije i najjeftinije za građane i državni
budžet. Alternativa postoji i ogleda se u davanju znatno većih ovlašćenja
predsedniku kog bi onda građani sa pravom birali direktno, ali bi predsednik
trebalo građanima i da bude odgovoran. To je tema za debatu parlamentarnih
stranaka nakon vanrednih izbora u aprilu, jer se jedino konsenzusom ovo
pitanje, kao i sva ostala u vezi sa ustavnom reformom, mogu rešiti.
Hoće
li biti predsedničkih izbora 2017. godine? Ustav nalaže da izbori budu
raspisani 90 dana pre isteka mandata predsednika. Eventualni dogovor
parlamentarnih stranaka o promeni Ustava i održavanje referenduma o
potvrđivanju ustavnih promena u proleće 2017. godine, što vremenski posmatrano
ne mora da bude nerealan rok, značili bi da su predsednički izbori 2012. godine
bili ujedno i poslednji. Ukoliko se to ne dogodi, uveren sam da će predsednički
izbori 2017. godine sasvim sigurno biti poslednji i da će ih zameniti posredan
izbor predsednika Republike.
Нема коментара:
Постави коментар