Vladimir Džamić, član Istraživačkog foruma Evropskog pokreta u Srbiji |
U kuloarima se već neko vreme
spekulisalo da će proleće zajedno sa redovnim pokrajinskim i lokalnim izborima,
biti vreme kada će građani ponovo glasati na parlamentarnim izborima. Danas je,
na početku sednice Glavnog odbora Srpske napredne stranke, Aleksandar Vučić
saopštio javnosti da će se ići na vanredne parlamentarne izbore. Iako je za
očekivati da se opozicija izborima obraduje (bar mnogo više nego vladajuće
stranke), krenula su pitanja da li je ova odluka bila neophodna.
Izazivanje
vanrednih parlamentarnih izbora moguće je, u slučaju kad Vlada ima većinu, na
dva načina: ostavkom predsednika Vlade (uz obavezu predsednika Republike da u
roku od 30 dana pokuša da se sastavi nova Vlada) ili obrazloženim predlogom
Vlade predsedniku Republike da se parlament raspusti i raspišu vanredni
parlamentarni izbori. Po svemu sudeći, jedina neizvesnost oko izbora tiče se
datuma, iako se uveliko spekuliše da će to biti 24. april – kao datum za
lokalne, pokrajinske i parlamentarne izbore.
Ključno
pitanje, ipak, nije datum već razlozi zašto je ovakva odluka predsednika Vlade
dobra. Vladi zaista jeste potreban pun mandat i, što je još važnije,
demokratski legitimitet kako bi do kraja 2020. godine bila u prilici da
odgovori na 4 krupna izazova: promenu Ustava, dovršetak pristupnih pregovora sa
Evropskom unijom, finaliziranje pregovora Beograda i Prištine i sprovođenje
ekonomskih i društvenih reformi.
Promena
Ustava očekuje nas najkasnije do 2018. godine. To je datum koji je predviđen
Strategijom reforme pravosuđa Vlade Srbije, koju je usvojila i Narodna
skupština. Redefinisanje načina izbora sudija, promena političkog sistema i
broja narodnih poslanika, unošenje integrativne klauzule koja će omogućiti
direktno dejstvo i neposrednu primenu evropskih pravnih tekovina, samo su neke
od promena koje će političke stranke morati da sprovedu u postupku ustavne
revizije. Drugim rečima, građani će na izborima na proleće birati de facto ustavotvornu skupštinu. U njoj
će, po ovom pitanju, morati da sarađuju vlasti i opozicija.
Oko
2020. godine očekuje se privođenje kraju pristupnih pregovora sa Evropskom
unijom. U oblasti pravosuđa i osnovnih prava, spoljne politike, zaštite životne
sredine i brojnim drugim oblastima, biće velikih izazova koji zahtevaju Vladu
koja ima potpuni legitimitet od građana i koja ima snagu da sprovede teške i,
često, nepopularne mere.
Treće,
kao što su najavili evropski zvaničnici, kraj pristupnih pregovora sa Evropskom
unijom, u okviru poglavlja 35 jeste neka vrsta sporazuma Beograda i Prištine o
trajnom uređivanju međusobnih odnosa i obavezivanje da se neće uzajamno
sputavati na putu evropskih integracija. Ovo će biti jedan od najvećih
političkih izazova u celom procesu evropskih integracija Srbije. Premijer je
potpuno u pravu kada uočava da postoji određeni deo političke javnosti koji ne
podržava ni evropske integracije, ni nastavak ovih pregovora tvrdeći da je neki istočni savez mnogo bolja alternativa. Postizanje ovakvog sporazuma u okviru poglavlja 35, a u granicama utvrđene državne politike, biće verovatno najveći politički izazov u mandatu nove Vlade.
Najzad,
ekonomske i društvene reforme moraju da se sprovedu do kraja. Reformisanje
javnih preduzeća, jačanje tržišne ekonomije u skladu sa pravilima Evropske
unije, reforme u oblasti obrazovanja, nauke, kulture i medija – samo su neke od
tema kojima će se baviti nova Vlada. Efikasnost u sprovođenju reformi i unapređenje kvaltieta života građana, biće kao
i do sada, jedino merilo i pred javnošću i pred međunarodnim organizacijama
koje ih nadgledaju.
Dakle,
svakom ko se ozbiljno bavi političkom analizom, raspisivanje parlamentarnih
izbora nije iznenađenje. Oni će biti u mnogo čemu različiti u odnosu na
prethodne. Zbijanje redova desnice i ekstremne desnice, garantuje im dobre
šanse da postanu deo zakonodavnog tela. Sa druge strane, sporazum opozicionih
proevropskih stranaka o zajedničkom nastupu na izborima, za sada ima samo jednu
tačku – srušiti premijera i ne sarađivati sa njim ni po jednom osnovu nakon
izbora.
Ova
izborna kampanje neće biti ni malo blaga, čak se može reći da će biti jedna od
najoštrijih koje smo imali u periodu višestranačja u Srbiji. Ipak, za građane,
najbolje je da ona bude najkraća shodno zakonskim i ustavnim rokovima, ali i da ne bude negativna. Građani će tog 24.4. doneti svoju odluku kome poveravaju mandat da u naredne 4 godine odlučuje o njihovom boljitku, napretku i životnim šansama. Stoga je posebno važno da izlaskom na izbore, građani daju legitimitet novoj vladi i parlamentu.
Нема коментара:
Постави коментар